lördag 23 november 2013

Lussekatter




17 kronor för EN lussebulle på ICA fick fart på min bakmaskin.
Känner mig lite snål där faktiskt!

Googlade runt lite efter recept och fick plockat ihop ett.......

OCH


maskinen fick börja jobba.

Blev en smidig och lättarbetad deg!


Bullplåt nummer två färdigpenslade och klara för ugnen medans nummer ett gräddas.


Klara att hugga in på.
Maken ville ha med mjölk jag åt min med en av julens höjdpunkter nämligen

JULMUST!! 


och här kommer receptet om någon skulle va intresserad...

LUSSEKATTER
Ca 30-35 stycken
Du behöver:

5dl mjölk
100gr margarin/smör
50gr jäst
en burk Kesella (jag använde 1 procentig)
1 paket saffran
nästa gång ska jag testa att mortla saffranet med lite av sockret för mer smak
1 ägg
1,5 dl socker
0,5 tsk salt
cirka 17 dl vetemjöl
samt russin och ett ägg att pensla med


Gör såhär!


Smula jästen.
Smält smöret och häll i mjölken. Värm till 37 grader/fingervarmt!
Häll degvätskan över jästen och rör ut jästen.
Efter det saffran och övriga ingredienser.
Arbeta degen i ca 10-15 minuter i maskin.
Jäs i 45-60 minuter.

Baka ut till lussekatter och låt jäsa ytterligare 45-60 minuter.
200 grader varmluft i cirka 8-10 minuter


Baka lugnt och trevlig lördag!


1 kommentar:

  1. Hello !
    Your pastry looks quite fantastic love Nilla! Since I get your appetite :)
    Thank you for the recipe :)

    I wish you a nice Sunday!

    Best Greetings
    Jenny

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...