torsdag 25 september 2014

Äpplekaka i långpanna


♥ ♥ ♥

Eftersom jag lever med jordens, eller nej förresten UNIVERSUMS, största gottegris så tyckte jag det skulle va bra att baka en äpplekaka i modell större, långpanna.
Bra att ha i frysen tänkte jag. 
Jo jo första kakan som jag bakade blev det NOLL bitar att frysa in.
Så nu gör jag ett nytt försök.

Googlade runt efter recept. Det finns en del att välja mellan.
Fastnade för några olika som jag satte ihop till ETT med några egna ändringar.

Här har jag lagt äpplebitarna tillsammans med socker och kanel.
Se i receptet nedan!

Så var den klar att sättas in i ugnen........


och här kommer receptet för den som vill testa.


4 ägg
5 dl socker, 4 dl socker
Minskade på sockret eftersom det blev så sött så tänderna skallrade.
Tillsatte även 1 msk vaniljsocker
200 gr smör 
2 dl mjölk
6 dl vetemjöl, 360 gram
4 tsk bakpulver
8 äpplen, tog jag efter tycke och smak. Vi vill ha MYCKET äpplen!
4 msk socker
4 tsk kanel


Gör så här:

1. Smält smöret
2. Vispa ägg, socker och vaniljsocker poröst. Blanda i mjöl och bakpulver.
3. Tillsätt mjölk och det avsvalnade smöret.
4. Häll smeten på bakplåtspapper i långpanna.
5. Vänd äppelklyftorna i socker och kanelblandningen och fördela dem i smeten.
Ett tips som jag tycker blir gott är att lägga äpplena, i skål eller plastpåse, tillsammans med socker och kanel ett par timmar. Helst över natten. Klyftorna blir VÄLDIGT smaskiga och vätskan som blir häller jag också över kakan innan jag sätter in den i ugnen.
6. Grädda i ca 25 minuter (200 grader). Skär upp kakan i fyrkanter när den svalnat.

Vet såklart att kakan blir godare OM den får vila en stund.
MEN vem kan vänta......INTE jag som ni ser!!!

Tyckte kakan blev svår att få lossa från bakplåtspappret första gången.
denna gången smorde jag pappret en aningens och sedan bröade jag med havrekli.
Blev MYCKET bättre. 

Allt från mig den här gången.
Nu ska jag skynda att frysa in INNAN maken kommer hem!

♥ ♥ ♥



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...