fredag 14 december 2012


MOROTSBRÖD



den röda texten i receptet är ändringar som jag gjort i efterhand


6 dl rågsikt, här varierar jag efter smak och tillgång
2 msk bakpulver
1 tsk salt
2 tsk brödkryddor, 1,5 tsk
1 riven morot
3 dl filmjölk
2 msk sirap, honung
1-2 msk linfrö

175 grader i ca 45 minuter på nedersta falsen

Blanda mjöl, bakpulver, salt och brödkryddor.

Blanda ner morot, fil samt sirap/honung i mjölblandningen.
Rör ihop till en lös deg.

Häll smeten i en smord och bröad, jag använder havrekli, 1½ liters bakform.

På ytan strör jag en blandning av diverse fröer, pumpa, sesam, havrekli….

NU sätter jag ugnen på 250 grader för att sedan sänka till rätt temperatur när jag sätter in brödet.
Bröd, kakor mm blir jämnare på ytan om dom får stå och vila medans ugnen blir varm.

Stjälp upp när det är klart och låt svalna på galler.

Brukar ta brödet ur formen och sätta det upp och ner några minuter i ugnen på eftervärme.


Snabbt, lätt och smakar ljuvligt gott med tex en skiva chevré...



1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...