torsdag 28 april 2016

Müslibars


♥ ♥ ♥

Hittade ett recept på müslibars som jag ville testa.

Kompletterade med det jag inte redan hade hemma och skred sen till verket.
Receptet hittade jag HÄR!

Müslibars
Ca 10 st

1 dl havregryn, ren havre
1 dl solrosfrön
1 dl pumpakärnor
2 msk chiafrön 
½ dl sesamfrön, oskalade
½ dl tranbär, torkade
½ dl russin
½ dl riven kokos
½ dl nötter
1 tsk vaniljsocker
1 ½ tsk mald kanel
½ dl mörk choklad, hackad
3 msk flytande honung
3 äggvitor

Gör så här
1. Sätt ugnen på 150 grader. Blanda ihop alla torra ingredienser.
2. Rör ihop honung och äggvitor (vispa inte) och blanda ihop det med de torra ingredienserna. Klä en avlång form, 12 x 34 cm, med bakplåtspapper. 
3. Pressa försiktigt ut smeten i formen. Grädda kakan mitt i ugnen i 20–25 min. Låt den svalna och skär den sedan försiktigt i bitar med en vass tandad kniv.

Så här såg "smeten" ut innan jag skjutsade in den i ugnen.....



och detta är det färdiga resultatet delade i lagom munsbitar.

Dom blev RIKTIGT goda!

Nästa gång kommer jag förmodligen byta ut russinen mot aprikoser.
OM man väljer russin ska det nog vara ekologiska. 
Känns inte bra att äta vindruvor som vissa butiker väljer att placera bland rengöringsprodukter.


♥ ♥ ♥




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...